onsdag 18 mars 2015

Nummer två

o    Novell
Det var en solig sommarkväll på lovet och jag och några kompisar tänkte fara ut med båten och grilla, dricka lite öl å bara chilla. Allt var kung och alla var vänner, inget bråk eller nått sånt skit. Sen började hemresan sent på lördagskvällen. Vi körde under sandöbron och vi låg väll i runt 30 knop genom Svanö sundet. Och när vi passerade hamnen så låg kustbevakningen med laser precis då vi hade bråttom hem. Det är fartbegränsning på 4 knop så de gick ju lite för fort.
Efter vi hade fått en bot lapp så gled vi vidare i den fina sommarkvällen, det var tur att jag bara hade druckit en lättöl för jag fick ta ett alkotest också, men jag klarade mig. Vi fortsatte åka sakta mot Frånö båthamn, vi körde ganska sakta för att se den fina himmelen.
När vi passerat Frånö så körde vi in i sundet till kyrk viken, vi körde riktigt sakta genom sundet för det är så mycket stockar och skit där så man tar det riktigt lugnt där igenom.
Precis när vi kommer ut i viken så dör motorn och då började dom som var med i båten leka med årorna och typ fäktades dom var riktigt fulla så dom lyssnade inte när vi sa till dom. När dom hade lekt ett tag så hände en olycka en av killarna fick en åra i huvudet, han svimmade och ramlade i vattnet. Det var riktigt otäckt men jag hann inte tänka så mycket innan jag och en av killarna som inte var så full hoppade i vattnet och försökte få upp han.

Efter 10 minuter i vattnet så fick vi tillslut upp han i båten. Vi började göra HLR men han vaknade inte så vi ringde 112. Vi hade fått soppatorsk så vi började ro in till närmsta brygga det tog en stund och ro, men vi skyndade oss så mycket vi kunde för vi ville rädda honom. När vi väl kom in till bryggan så var redan ambulansen där och en polisbil också. Ambulanstjejerna började ta upp han på båren medans polisen pratade med oss. Vi berättade allt som hänt med olyckan och 2 av killarna fick följa med polisen till station.
När dom hade farit iväg så satt vi kvar där och funderade om det verkligen var en så bra idé att åka ut med båten den kvällen. Vi satt och pratade ca 1 timme om allt möjligt, vi fick skuldkänslor för honom och var orolig.
Dom som for med polisen blev förhörda men släppta dagen efter så då åkte vi upp till Sollefteå med våra epa traktorer. Det var en regnig dag och ingen var riktig på så bra humör. Det kändes som det var 20 mil dit men igentligen bara 3 mil. När vi kom dit så frågade vi i receptionen om vart han låg.
Vi fick svar att han låg i koma och vi kunde tyvärr inte träffa han idag. Vi for hem, men först så stannade vi och tog en korv på OKQ8 man kände att det inte var någon bra stämning för alla var orolig.
Han kunde få en hjärnskada för livet men dom visste inte riktigt förrän han hade vaknat och dom undersökt honom. Vi var oroliga över honom och var rädd att han skulle få en skada för livet, för nått som vi hade vare med och gjort så han skadade sig. Vi fick beskedet att han hade fått en hjärnskada och kunde inte gå så han fick sitta i rullstol. Vi fick skuldkänslor för att vi hade tagit med honom ut med båten och grilla den kvällen. Men vi få ta det från den positiva sidan att han fortfarande lever.