lördag 31 januari 2015

Novell femton

Min kärlek till fotboll

Klockan är 7.00 och Axels väckarklocka ringer. Axels mamma var redan vaken när han kom ner till köket. Till frukost så brukar han äta fil med flingor och 2 mackor med ost. Idag är det fredag den 2:a juni 2014 och Axel som spelar fotboll i Malmös U-16 lag kommer att åka till Sveriges största fotbolls-cup i Göteborg, Gothia Cup, under helgen
Cupen börjar på lördag och Axels lag ska åka dit idag efter skolan. Axel älskar att spela fotboll, han spelar varje dag både på skolan och hemma. Han har en dröm om att få spela med Zlatan Ibrahimovich. Axel är bäst i sitt lag och det är många andra klubbar (lag) som har frågat Axel om han vill börja spela med dem istället. Men han har tackat nej till alla som har frågat honom.

Nu har alla i laget slutat skolan och de är äntligen påväg till Göteborg. Resan till Göteborg tar mycket längre tid än vad det är beräknat. Det är mycket trafik efter vägarna eftersom det är en stor rock konsert med det Amerikanska bandet Kizz på Ullevi.
Det finns en kille i Axels lag som heter Niklas, men han kallades för ”Bulten”. Axel vet inte varför han har fått det smeknamnet.  Bulten kommer fram till Axel och säger:
-Tjenare Zlatan!
Det var många som visste om att Axel ville bli som Zlatan.
- Hej Bulten!
- Flytta på dig här vill jag sitta nu.
-  Men jag sitter ju redan här.                                  
- Om du vill spela fotboll den här helgen så tycker jag att du ska flytta på dig, NU!
- Okej jag flyttar på mig.
Nu är de äntligen framme. När Axel kliver ut ur bussen så ser han det enorma område de ska spela på. Laget får skynda sig att packa ur väskorna för det var bara 1 timme till första matchen. Medans Axel och laget är påväg till omklädningsrummet så möter de flera snygga och duktiga fotbollsspelare. Axel tar på sig sina nya röda fotbollsskor samtidigt kommer tränaren in och berättar vilka som ska börja spela den första matchen. En av dem är Axel. När han kommer in på planen och hör att domaren blåser i pipan så får Axel ett leénde på läpparna. Efter 45 minuters speltid så står det fortfarande 0-0 mellan Malmö och Göteborg. När Axel är påväg ut till planen igen så ser han PSG:s tränare. Axel stannar upp i några sekunder och bara kollar på tränaren. Axel tänker att han kanske var där för att kolla om Axel var tillräckligt bra för att spela med PSG.  När det bara återstår några minuter och det fortfarande står 0-0  känner Axel att han måste försöka göra ett mål och avgöra matchen. Han får en fin passning av ”Bulten” och har endast två försvarare framför sig. Axel dribblar bort den första försvararen och när den sista killen kommer rusande mot honom gör Axel en tunnel och springer förbi försvararen. Nu återstår bara målvakten att försöka överlista. Målvakten kommer ut mot Axel som då gör en lobb över målvakten och in i mål. Alla spelare i laget blir överlyckliga och slänger sig över honom. Domaren blåser av matchen och Axels lag vinner med 1-0.
Efter matchen så kommer PSG:s tränare fram till Axel.
-Hej Axel! Jag heter Miguel Wenger och är PSG:s tränare.
- He he hej.
- Vilken bra match du gjorde!
- Tack. Hur kan du svenska?
- Jag har bott i Sverige i 2 år.
- Okej, men vad gör du här nu?
- Jag har hört att du är en bra och lovande fotbollsspelare. Det är de killarna jag behöver i mitt lag. Så jag har ett erbjudande till dig om att följa med till Paris och träna och eventuellt spela med oss.
- Vill du att jag ska spela i ditt lag?
- Ja det vill jag. Du är ung och kommer att utvecklas till en bra spelare.
- Men hur ska jag komma till Frankrike? 
- Jag åker tillbaka ikväll och då kan du följa med.
- Men vart ska jag bo och jag har ju inte så mycket kläder med mig?
- Du kommer att få bo hemma hos mig och vi kan gå ut på stan och köpa kläder åt dig.
- Okej jag vill följa med!
Axel berättade för sitt lag om mötet med Miguel. Först så trodde de inte på honom, men när Miguel kom så blev alla chockade. Tränaren i Axels lag blev både glad och ledsen. Han blev ledsen för att Axel skulle lämna laget, men var glad för att Axel hade gått så långt. Axel glömde bort hur det skulle gå för hans mamma om han reste till Paris. Axel ringde upp henne när han och Miguel var påväg till flygplatsen. Axel berättade om allt som hänt honom den dagen och han lovade att ringa mamma varje dag, om han fick resa till Paris. Resan till Paris  var fantastisk, Axel hade aldrig flugit förr. När de landade så var båda trötta, så de tog en taxi hem till Miguel och somnade nästan på en gång när de kom fram. Nästa morgon vaknade Axel av solen i ögonen. Han gick ut på balkongen för att kolla på utsikten som var fantastisk. Axel såg också massor av reklamskyltar där det stod ”PSG agianst Lyon, le 20 Juin, 19.00.” Miguel ropade till Axel;
-          Axel kommer du?
-          Vart ska vi?
-          Vi ska åka och träna innan matchen ikväll.
-          Men kommer jag att få spela något ikväll?
-          Vi får se.
När de kom till träningen så var alla spelare redan där. Axel blev alldeles chockad när Zlatan kom fram och började prata med honom om hur många mål de skulle göra tillsammans i matchen. Under hela träningen så var Axel nervös för att han skulle slå fel passningar. Laget delade upp sig i två lag och Axel fick vara med bland annat Zlatan. Det var bara med Zlatan som Axel kunde prata svenska, med de andra fick han prata engelska. Efter träningen så åkte han och Miguel till huset för att vila innan matchen. När de kom hem så ringde Axel hem till sin mamma.
-          Hej mamma hur mår du?
-          Hej gubben. Jag mår bara bra. Hur är det med dig?
-          Jag mår bra, är lite trött bara. Jag kanske kommer att få spela lite av matchen idag.
-          Vaa! Men fattar du vad mäktigt det är?
-          Ja jag vet. Kommer du att kolla på matchen?
-          Absolut! Jag kommer inte missa en sekund!
-          Haha. Okej bra. Hejdå.
-          Hejdå!
Axel lade sig på sängen och fantiserad om att han skulle få hoppa in i matchen när det var 5 minuter kvar och få göra det avgörande målet. Miguel ropade på Axel och sade att de skulle åka, så Axel packade sakerna och sprang ner. När de kom till Parce des Princes (PSG:s hemma arena) så satt alla tysta i omklädningsrummert och tänkte på matchen. Axel satt bredvid Zlatan och en annan bra spelare som heter Edinson Cavani. Miguel berättade att Axel skulle få börja att sitta på bänken. När Axel gick ut till plan så var det fullsatt på läktaren. Alla sjöng och applåderade, det var helt magiskt. Matchen började och det var mycket liv från läktaren. Efter 45 minuters spel så stod det fortfarande 0-0. Zlatan fick en straff i 70:de  match minuten som han missade. När det var 5 minuter kvar att spela så skadade Edinson sig. Miguel kollade på Axel och sade ” Det är du som ska avgöra detta”. Axel förstod direkt att han skulle in och spela. Publiken vart alldeles tyst när Axel sprang in på planen. Det var ingen som visste vilken han var, utom dem i hans egna lag. Axel passade till Zlatan som sköt i stolpen. Nu var det bara 1 minut kvar av matchen och Axel fick en passning av Zlatan. Han tänkte tillbaka på målet han gjorde mot Göteborg. Axel dribblade bort 2 spelare så det bara var målvakten kvar att överlista, han lobbar över målvakten sedan skjuter han in bollen i öppet mål. Alla jublar och skriker Axels namn. Alla i laget blir så glada så de slänger sig på Axel. Till och med Miguel slänger sig på Axel för att han är så glad. Domaren blåser av matchen och alla i publiken springer ut på planen för att krama om Axel. I omklädningsrummet så hoppar och sjunger alla för Axels mål. Edinson var så glad så han färgade håret grönt. När Axel hade duschat klart så ville Miguel prata med honom på kontoret. När Axel kom dit så låg det ett papper och en penna på bordet.
-          Hej Miguel, du ville prata med mig.
-          Ja det vill jag. Faan, vilken bra match du gjorde och då så ska vi inte prata om målet.
-          Haha, ja det var ganska snyggt.
-          Jag vill att du ska börja spela med PSG på riktigt nu. Det ända du behöver göra är att skriva under papperet.
Axel var jätteladdad för att skriva under papperet och då få spela med PSG. Då kom Axel att tänka på sin mamma och kompisarna hemma i Sverige.
Axel frågar Miguel hur ofta han kommer att få träffa sin mamma. Miguel svarar att Axel kommer att få åka hem till Sverige två gånger om året. Axel tog då pennan, bröt av den på mitten och vände sig om till Miguel och sa ”Lycka till Coach”. När Axel kom ut från kontoret så ringde han sin mamma och sa ”Jag kommer hem nu” sedan  lade han på.




 Jeppe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar