torsdag 29 januari 2015

Nu kommer novellerna!


En förändrad värld

Vi var på väg till utgrävningsplatsen, Mike och William satt bakom mig. Vi var alla trötta efter planresan hit och att resa med helikopter i två timmar genom mil vis av sand. Piloten kunde ingen engelska så vi hade ingen aning vart vi var.

         Vad tror du vi kommer hitta, undrade Mike?

        Förhoppningsvis något intressant, svarade William.

Jag skulle precis säga vad jag trodde vi skulle hitta i våra grävningar då jag såg en kula vina precis förbi våran helikopter. Jag tittade ner och försökte lokalisera var den kom från. Jag såg ingenting, bara sand. Ännu en kula flög mot oss men denna träffade vår bakre propeller.  Piloten svängde och höll emot men det gick inte att stoppa.  Vi började snurra och sjunka hastigt. Plötsligt hördes en smäll, det blev svart och började pipa högt i öronen. Sen kommer jag bara ihåg att vakna bland av det som var kvar av helikoptern. Det tog ett tag innan jag kunde resa mig upp, det första jag tänkte på var Mike och William. Alla delar var ganska utspridda så jag började vandra runt och leta efter mina vänner. Då hörde jag något bakom mig.

        Host,host!

        Hallå, ropade jag!

         Här, hör jag ett vekt rop.

Jag vinglar mig mot den riktningen ljudet kom från. Jag var fortfarande yr sen jag vaknade. När jag kommer fram ser jag båda mina vänner ligga under en stor metall del, dom verkar oskadda när jag närmar mig. Jag tar tag i vad som verkar ett handtag och lyfter bort metallskräpet. Mike och William reser sig upp och kollar runt.

        Var är vi, frågar William?

         Jag har ingen aning, men något underligt har skett, säger jag.

        Vi är förmodligen någonstans mellan flygplatsen och utgrävningen, och jag hörde guiden säga att det var bara mil av öken, sa William.

        Vad ska vi göra nu då, undrar Mike?

        Var är piloten, han har jag inte sett, säger jag.

        Han måste ha gått innan vi hade vaknat, svarar Mike.

Det var väldigt troligt eftersom ingen av oss visste hur länge vi var medvetslösa och piloten verkade inte som den typ som ville samarbeta. Vi slog oss ner och försökte komma på något bra förslag till vad vi skulle göra. Vi bestämde oss för att stanna vid vraket för där är det störst chans att bli hittade. Men det är inte det största problemet nu, det är vatten och skydd för natten. Vi skickade William ut för  att leta efter källor till vatten medans jag och William skulle bygga skydd inför natten. Vi förstod att vi skulle bli kvar här et tag eftersom det var inte många som visste var vi var. Vi kunde inte bygga något skydd ovanför marken eftersom det inte fanns mycket matrial, så vi bestämde oss för att gräva. Efter två timmars grävande var vi klar. Det var en meter djupt, tre meter brett och två meter långt, stort nog för tre män att få skydd från den hemska natten. William kom tillbaka en stund efter vi blev klar. Inget vatten, ingenting.

        Vad hände, frågade jag och Mike samtidigt.

        Jag gick så länge jag orkade men allt jag såg var sand och mer sand.

Besviket bestämde vi oss för att gå till sängs utan vatten eller någon sorts näring för den delen. Vi fick upp en brasa från några gamla torra kvistar och några tändstickor jag hade i min ficka. Mike tog första vakt, vi ville inte riskera något oväntat med tanke på vad som hände i helikoptern. Vi hade inte prata mycket om det där men själv tror jag det var några militärer som misstog oss för fiender och som förhoppningsvis tror vi är död.

Vi vaknade upp av solen som sken rätt i våra ögon och gjorde vår morgon ganska härlig. Man kan inte tro det men nätterna är väldigt kalla och hårda här i öknen, speciellt här i öknen. Det första vi gjorde var att släcka elden, det kändes lite onödigt att ha en eld i 30 grader Celsius. Jag och Mike bestämde oss för att leta vatten eller något annat andvändbart. William stannade utifall den lilla risken att någon skulle komma och rädda oss. William hade rätt, det fanns bokstavligen ingenting bortsett från sanden. Efter en lång stund av gående kom vi upp för en stor sanddyna, vi blev chockade. Alldeles ur ingenstans såg vi en liten by eller vad det nu var, vi sprang ner i hopp om att det var vår räddning men jag stannade, när Mike märkte det stannade han med.

        Vad gör du, vi är räddade, ropade Mike?!

        Vi vet inte vilka det är, sa jag.

        Tror du att dem ska döda oss eller, det kan väl inte bli värre än det vi har nu, säger han ivrigt?!

        Jag tycker vi borde avvakta och vänta tills vi vet vilka de är som bor här, svarar jag.

Mike vände sig om och började bestämt gå nerför kullen. Jag följde honom tveksamt. När vi kom ner gick vi mellan tält och gamla eldstäder men hittade inget. Det var ingen där, Mike kollade in i en av tälten. Han stod med uppspärrade ögon och stirrade in.

        Vad är det, frågade jag?

        Kolla på det här, sa han med darr i rösten.

Jag gick till honom och det jag såg fick mig att backa några steg.  Tältet var fullt av ben, jag ved inte från vem eller vad men stämningen blev mycket värre. Vi ville inte stanna här väldigt länge, jag hade uteslutit att det här var till någon hjälp. Vi kollade alla tält, vissa såg lika dan ut men vissa hade några saker som tog med oss. Det var ett tält kvar, det största av dem alla, vi sköt undan filten som användes för skydd. En förfärlig stank vällde ur det brunaktiga tältet, och i mitten av rummet står en påle nerstucket i marken. Längst upp på den blodröda pålen satt pilotens avskurna huvud! Vi sprang så fort vi kunde uppför kullen och så långt bort vi orkade. När vi inte orkade springa mer stannade vi och kollade på varandra.

        Vad f*n var det där, säger Mike tyst?!

        Det måste varit dem som sköt ner oss, svarar jag.

        Vi måste tillbaka till William, tänk om dem är där, säger Mike.

        Vilka är ”dem” ens, frågar jag?

        Det spelar ingen roll, vi måste tillbaka, säger Mike.

Vi börjar gå och en kvart senare var vi framme med hjälp av kompassen vi tog från tälten. William syntes inte till.

        Var är han, ropar Mike!

Vi började springa panikslaget mot vårat ”läger” och kollade runt.

        William, skriker jag!

        Vi går tillba…

        Vad är det, hör jag från ett håll!

Jag kollar dit och där ser jag William stå med vad som ser ut som en ödla i handen. Han kom fram till oss och undrar varför vi såg så rädda ut. Vi berättar vad som hade hänt och William blev lika vettskrämd som vi var. Det visade säg att han hade fångat lunch medans vi var borta. Jag och Mike hade fått med oss en behållare med vatten från tälten, så vi åt och drack och diskuterade situationen. Vi bestämde oss för att inte lägga mer energi på det stället och stanna här resten av tiden.

Dagarna gick och vi blev bara tröttare och magrare för varje timme som gick. Men en morgon hände det vi nästan gett upp om. Jag hörde ett proppelerljud, långsamt öppnade jag mina ögon och blev bländade av ljuset från solen. Det tog ett tag innan jag reagerade till ljudet men efter en stund slog det mig. Jag skrek till Mike och William som var lika långsamma som mig. Samma sak där, efter några sekunder var dom uppe och lika pigg som adrenalinfylld som mig. Vi startade en eld som vi förberett för just detta ögonblick och Mike började reflektera solens ljus med hjälp av en glasbit för att få helikopterns uppmärksamhet. Jag och William gjorde allt vi kunde för att bli sedda, men inget hände. Precis när vi var på väg att ge upp hoppet gjorde helikoptern en 90 graders vändning rakt mot oss. Vi jublade och kramades för att vi äntligen blev räddade. Det trodde vi i alla fall, en kula flög genom luften mot helikoptern. En till kula ven förbi oss och träffade genom glaset och i pilotens huvud. Vi såg helikoptern tappa kontrollen och störta mot marken. Det var en konstig känsla att se kraschen med tanke på att vi var i samma situation bara några dagar sedan. När allt blev tyst och stilla tittade vi på varandra, ingen förstod vad som hade hänt. Efter vi kollat på varandra kollade vi bakåt i ett försök att hitta var kulorna kom från. Ungefär 500 meter bort såg vi cirka 20 människor eller vildar som jag skulle sagt det själv stå på en sanddyna med gevär. Dom höjde gevären och gav från sig ett långt skrik. Då såg jag de, ”vilden” längst fram som såg ut att vara ledaren höjde en påle med ett pilothuvud påsatt på toppen. Just då förstod vi allt ihop.

 Star

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar