torsdag 29 januari 2015

Novell nummer två...


                                                              En förändrad värld

Jag och Hannah började gå till skolan. Det var alldeles tyst ute. Vi gick in och började lämna jackorna i skåpet. Vi började gå mot Lovis skåp och kolla om hon hade kommit än. Vi började gå ner och vi skulle spela kort. Vi brukar alltid göra det på rasterna. Vi såg Linnea komma ner och hon spelade kort med oss. Klockan var snart halv nio så vi gick upp och hämta Engelska böckerna. När skolan var slut så började en siren tjuta. Vi trodde att det bara var en övning så vi fortsatte gå hem. Linnea och Lovis skulle följa med oss hem. När vi kom in till stan så va poliser där och vi fick inte gå igenom stan. Vi visste inte hur vi skulle komma hem så vi fick lov att gå runt. Vi mötte Sarah och Danne och dem sa att det var en kvinna som betedde sig konstigt och började attackera en annan person. Poliserna satte fast handbojor på kvinnan. Vi såg hur hon stå vid polisbilen och hon försökte komma loss. Hon började bita på en polis i halsen. Det bara sprutade blod. Dem andra poliserna hjälpte till och vi fick lov att gå därifrån. Vi började gå hemåt och vi märkte att flera personer betedde sig konstigt. När vi hade gått en bit såg vi militärer åka förbi.

 När vi kom hem sa mamma att vi måste stanna hemma. Vi fick inte gå ut överhuvudtaget. Vi frågade varför och mamma visade oss en artikel på Allehanda där det stod med stora bokstäver ’’ZOMBIE APOCALYPS I KRAMFORS’’. Vi blev alldeles chockade. Vi hörde en explosion inne i stan och det ända vi såg va orange och svart rök. När vi kollade ut genom fönstret så såg vi att stan va helt förstörd. Vi visste inte vad vi skulle göra. Vi skulle bara stanna hemma. Det finns ingen el eller någonting. Vi måste överleva. Jag kollade ut genom fönstret och såg massa zombies. Vi tog knivar för det var det enda vapnen vi hade. Vi såg massa bilar fara förbi. Det blev fullt på vägen. Vi ville inte åka någonstans.

 Det har gått en vecka nu och vi har slut på mat. Mamma skulle gå ut och hämta och hon har inte kommit tillbaka. Vi saknar henne jättemycket. Jag, Hannah. Linnea, Lovis och Sarah skulle gå ut till stan och kolla om det fanns några. Jag tog med mig min väska. När vi närmade oss stan så såg vi att det va alldeles dött. Vi gick in på Willys och letade. Vi tog bara burkmat för det blir inte lätt dåligt. Vi gick tillbaka och satte burkarna på bordet i köket. Det var inga kvar i stan. Man ser många bilar stå på vägen. Det var många döda människor i bilarna. Dom hann inte åka och blev dödade av zombies.

– Vi måste gå härifrån för det finns typ inget kvar, sa Sarah.

– Vi kan gå till mig för jag bor långt bort från stan, sa Lovis.

– Ja det kan vi, sa jag och kollade på dom.

– Bra då kan vi packa och börja gå, sa Sarah och började ta sin väska. Vi började packa mat och kläder osv. Vi började gå och vi mötte några zombies. Vi fick lov att hugga dem i huvudet för annars så dör dem inte för det är ett virus som sitter i hjärnan. Så man måste hugga dem i hjärnan så dem dör helt. Vi var vid o. k och började gå grusvägen upp. Det var inga zombies här för det brukar inte vara så många som bor här. Det är tur. När vi kom hem till Lovis så var bilen borta och det var alldeles tyst. När vi kom in så la vi väskorna på soffan. Hon hade höns så Lovis och Linnea gick och kollade om dem var kvar. Jag och Hannah och Sarah packade upp maten och la dem i skafferiet. Hennes föräldrar var borta. Lovis och Linnea kom in igen.

– Alla har blivit infekterade, sa Lovis och kollade på oss med en ledsen blick

– Vi måste avliva alla, sa Linnea

Vi gick ut och ingen ville göra det men vi måste. Linnea höll i dem och Lovis avlivade dem. När det var klart så gick vi in igen och alla var trött så vi skulle sova. Alla sov nere för vi ville inte lämna någon ensam. Vi låste dörren och gick och la oss. När alla var vakna så åt vi. När vi var klar så packade vi undan och vi satte oss i tv-rummet. Vi började prata minnen, hur det var förut innan allt hände. Vi skulle stanna här ett tag för det var en bra bit från stan.

– Hur ska vi göra då vi får slut på mat? Sa jag

– Då får vi gå ner till stan och hämta, sa Sarah

Det har gått några veckor nu och vi har stannat här ganska länge. Vi har haft tur att inga zombies har kommit på ett bra tag. Vi skulle äta och vi såg att vi inte hade mycket mat kvar. Vi hörde någon skrika och det var en kille som kom springandes från skogen. Vi sprang ut och han blev jagad av två zombies. Vi hjälpte han. Jag och Sarah högg dem i huvudet.

-          Tack

-          Varsågod, sa jag

-          Vem är du? Frågade Linnea.

-          Jag heter Mike och bor här någonstans

-          Vad gör du här da? Frågade Lovis

-          Jag var ute och jaga och då kom det två zombies efter mig

-          Okej, sa jag

Han började gå tillbaka

-          Det där var konstigt, sa Hannah

-          Ja, sa jag

Vi började gå in för det började bli mörkt. Vi skulle så Lovis låste dörren och vi gick och la oss. Vi vaknade av att det knackade på dörren. Sarah öppnade och Mike och två andra personer var där.

-          Hej jag undra om ni kunde hjälpa oss, Frågade Mike

-          Vad kan vi hjälpa er med? Frågade Sarah

-          Vårt hus har blivit invaderat med zombies och vi måste ha en plats att sova på.

Hon släppte in dem och berättade för oss att dem ville bo här ett tag.

-          Jag vet inte om de kan bo här för vi börjar få ont om mat, sa Lovis.

-          Snälla vi måste bara ha en plats att sova på.

-          Okej men då får ni sova uppe.

-          Okej.

Vi gick in i vardagsrummet

De andra killarna presenterade sig.

-          Jag heter David.

-          Jag heter Pontus.

-          Jag heter Lovis och de andra heter Sarah, Sofie, Hannah och Linnea.

Vi började prata om vad vi gjorde när allt hände och vad som har hänt. Mike börjar berätta hur han, David och Pontus gjorde när allt hände.

-          Liksom allt hände helt plötsligt, undrade jag

-          Ja helt plötsligt var det en normal dag och sen började allt hända, sa Hannah

Vi låste dörren för vi skulle sova. När vi vaknade så gick alla in till köket. Vi märkte att vi hade bara en burk mat kvar.

-          Vi måste in till stan och hämta mer, sa jag

-          Men vi kommer dö om vi går in dit, sa Pontus

-          Vi har inge val, sa Sarah

-          Vilka är det som ska in? Frågade Lovis

-          Jag kan gå in, sa jag

-          Jag också, sa Linnea

-          Jag med, sa Sarah

-          Jag kan också hänga med, sa David

-          Okej då blir det jag, Sofie, Linnea och David, sa Sarah

-          Bra då kan jag, Hannah, Pontus och Mike vara kvar, sa Lovis

-          Bra, sa jag

Vi tog väskorna och knivarna. Vi började gå ner mot stan. När vi var inne i stan så va det inga där som tur va. Vi gick in till Willys och det var alldeles tomt. Vi gick ut och vi skulle gå till Konsum i stället. När vi gick in var det några burkar kvar. Vi tog dem och gick ut. Vi var på väg tillbaka så såg vi några zombies ute. Vi gick runt och gick till vägen. Vi kom förbi utan att de såg oss. När vi kom tillbaka till dem andra var dem i vardagsrummet. Vi ställde burkarna i köket. Vi gick in till vardags rummet och satte oss ner i soffan.

-          Vi måste göra den här hela tiden, sa Sarah

-          Ja det är det enda sättet att vi ska kunna överleva, sa Linnea

-          Vi måste överleva, sa Hannah bestämt

-          Vi måste skydda varandra, sa Sarah

-          Ja, sa jag

Nu ska vi överleva zombie apokalypsen och inte låta någon dö.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar