onsdag 4 februari 2015

57


Min kärlek till bollen

Det var en tidig sommardag, vi hade just slutat morgonträningen och alla förutom jag och min bästa vapendragare Roger hade duschat och var på väg hemåt. Jag frågade coach Billy om nyckeln så att jag och Roger eller Rogge som han kallades skulle stanna kvar och träna lite extra. Vi brukade alltid stanna kvar efter träningen, det hade blivit en vana. Roger var just nu Sveriges största talang och den som skulle ersätta Zlatan i landslaget, han spåddes ha en väldigt framgångsrikt karriär. Han var bara 16 år, precis som mig men hade ändå hunnit debutera i U21-landslaget och gjort mål. Och nu på fredag skulle scouter från Europas största klubbar komma och kolla på Rogge när vi skulle möta våra största rivaler IFK Göteborg. Jag brukade alltid hamna i skuggan av Rogge på grund av att jag var den som spelade fram och han var den som gjorde målen, så enkelt var det,  jag spelade fram och han gjorde målen.

Jag och Rogge tränade frisparksvarianter, lite kondition och avslut den tidiga morgonen. Det var inte bara på fotbollsplanen vi var olika utan även hur vi var och vart vi bodde. Rogge bodde i den fina svenska villaområdet Sädesborg och jag i ghettot Angered. Men vi gick ändå i samma skola, därav vänskapen. Vi två var de mest populära killarna i skolan, alla visste vilka vi var. Om någon frågade vilka Emir och Rogge var så sa de , ”Fotbollsstjärnorna från Örgryte?  Självklart!”

Dagen före alla matcher hade laget en rutin att göra, de var att käka middag hos Gregors. Vi fick gratis mat och det var underbart god mat där. Efter vi hade käkat så hade Coach Billy tagit oss åt sidan och informerat att scouter från olika top-klubbar skulle komma och kolla på Rogge men Coach Billy hade informerat att dom skulle hålla ett öga på mig också. Det var väldigt överraskande men samtidigt kändes det som att jag värd det.

Matchdagen

Det var dags för matchen. Alla skulle till IFK Göteborgs hemma plan Gamla Ullevi för att kolla på matchen. Det skulle bli en publiksuccé. Jag och Rogge var ruggigt taggade, det här var våran ”time to shine”. Hela laget fick åka A-lagets lagbuss till arenan. Redan 2 timmar innan matchen hade supportrar från båda lagen kommit och börjat sjunga och göra banderoller. Vi gick ut ur bussen och snabbt in i omklädningsrummet, vi skulle gå ut och känna på planen. När man väl var ute på planen så kände man att det var på riktigt, blodet rusade och man kände sig levande. Vi gick in tillbaka till omklädningsrummet genom spelarkorridoren och började byta om. Jag hade sprillans nya skor och alla fick nya tröjor och nya shorts. Jag tog mitt vanliga nummer 33. Coachen ropade ut laguppställningen, jag skulle startade som offensiv mittfältare i 4-2-3-1 och Rogge som ensam topp. Uppvärmningen tog ungefär 20 minuter med stretching. Och sedan var det dags, allt jag hade tränat på de senaste veckorna och alla var här för att kolla. Vi fick springa till spelartunneln och ställa upp i led dom som skulle starta matchen. Vi hälsade på IFK Göteborgs och önskade dom lycka till. Vi marscherade in till plan och dom skulle börja med boll.

De 30 första minuter var ganska så händelselöst men i 45 minuten så fick jag bollen mitt på plan, jag dribblade förbi 2 stycken och slog en delikat passning till Rogge som var helt fri. Han var fri mot målvakten och sköt säkert förbi målvakten och strax efter tog halvleken slut. Jag och Rogge hade imponerat stort första halvleken.

Andra halvleken rivstartade med två snabba mål mot oss och vi förstod inte vad som hade hänt. Och inte nog med det hade dom parkerat bussen. Framtills 89 minuten kunde vi inte ta hål på deras målvakt men plötsligt fick jag bollen strax utanför straffområdet, jag dribblade förbi 2 stycken och sen väggade mig genom deras försvar med Rogge och då var jag fri mot målvakten och just då jag skulle skjuta blev jag fälld bakifrån. Det var en solklar straff men domaren valde att fria och blåsa av matchen strax efter. Besvikelsen var stor.

Efter allt var klart och allt hade lugnat ner sig så hade jag och Rogge bestämt att vi skulle äta hos honom ikväll, men just då stoppade en man i kostym oss och frågade vilka vi var och de. Han sa att han kom från Manchester United och han ville att vi skulle komma till Manchester i England och skriva på kontrakt för dom.

Jag hade aldrig varit lyckligare och min kärlek till fotbollen var obeskrivlig.
Beck

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar