måndag 9 februari 2015

Etthundrafjorton


                             

En förändrad värld

 

Året är 2024 och allt är högteknologiskt. Det finns bara moderna hus med garage. Garagen har automatiska portar som öppnas så fort en bil kör mot dom. Det funkar på grund av att det finns ett elektriskt chip i fronten på alla bilar som är synkat till sitt egna garage.

Alla bilar är svävande och drivs inte med bensin. Alla bilar har ett batteri som man kan ladda upp nästan vart som helst.

Idag är det lördag. Jag kliver upp ur sängen och trycker sedan in en knapp på väggen. Då börjar sängen att bädda sig själv och åker sedan in i en lucka i väggen.

Jag går in i köket och tar fram en dosa ur fickan som jag håller mot munnen och ropar: FRUKOST! Plötsligt kommer det fram flygande tallrikar med pålägg och påsar med bröd.

Efter att jag har ätit klart ringer jag min bror Robin. Robin är lång och har kort brunt hår. Han har ett eget företag där han jobbar som mekaniker. Han är väldigt känd tack vare att han uppfann ett anti-gravitations system till bilar som gör att alla bilar kan sväva. Sedan kom hans arbetskamrat på att man kunde använda jetmotorer för att få bilarna att röra sig framåt.

Efter ett tag svarar Robin. Han låter lite stressad i rösten. Jag frågar han om han vill hitta på något efter att han har jobbat klart. Han funderar ett tag men till slut svarar han ja. Han slutar klockan 4 och den är bara 2. Så medans han jobbar går jag hem till min gamla kompis Lukas. Lukas är forskare och jobbar inom Biologi. När Lukas öppnar dörren ser han väldigt förvånad ut. Att han gör det förvånar mig inte. Vi har liksom inte träffats sen vi var små.

Jag frågar Lukas om han vill följa med till biografen och se en film. Den är i 8D. När vi var små så var det 3D eller 4D som gällde. Nu är det 8D och man behöver då inte ha glasögon.

Biografen är byggd så att man kan titta åt alla håll. Så till exempel om någon blir jagad så kan man kolla bakåt och då ser man den som jagar den personen.

När filmen är slut så är det en halvtimme kvar tills Robin slutar.

Jag berättar för Lukas att jag ska träffa min bror och säger sedan hejdå

Klockan är fyra och jag håller på att ringa Robin. Vi bestämmer oss för att han ska komma och hämta mig. Efter en stund kommer han i sin nybyggda bil. Han har byggt den helt själv. Den har en funktion så att man kan flyga upp och ned.

Jag kliver in och ser en massa olika knappar som lyser.

Vi åker åker till hans garage där han jobbar med sina privata fordon. På vägen dit gör Robin några volter med bilen för att testa det nya systemet.

När vi kommer fram parkerar han bilen och sedan går vi in i hans garage. Han visar mig runt och berättar om alla apparater och var han brukar jobba med för maskiner. När dagen är slut pratar jag med honom och berättar att jag tycker det har varit roligt att vara med han idag. Det tycker han med. Sedan kör han mig hem. Jag säger hejdå och går sedan in i huset. Nu är jag så trött så nu går jag och lägger mig i min säng.

 

 

Mille

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar