fredag 13 februari 2015

Fredag - nya noveller. Nummer 138

A smile can hide so many things!

Hej jag heter Mia och är en 14 årig tjej. Jag har långt blont hår med blåa ögon. Jag är en väldigt sport intresserad tjej. Jag bor i Stockholm med min mamma i en lägenhet. Jag och min bästa kompis Emma går i samma klass alltså 7b. Hon och jag har varit vänner ända sen vi föddes. Emma har brunt kort hår med bruna ögon. Men nog om mig nu, nu börjar vi berättelsen.

Jag vaknade utav att någon ropade:
-       Mia är du vaken?
Jag förstod att det var mamma och hon skulle nog till jobbet. Jag svarade inte men jag tog min mobil och kollade på den då såg jag att jag nog kommer att komma försent. Jag sprang till min garderob och tog på mig ett par vita shorts och ett blått linne. Jag sprang in till badrummet och borstade mina tänder samtidigt som jag försökte lägga på lite mascara på mina blonda ögonfransar. Jag sprang ner till hallen och tog på mig ett par vita låga converse. När jag var på väg till skolan så försökte jag att ringa till Emma. Men hon svarade inte första gången jag ringde jag tyckte det var väldigt konstigt. Annars så svarar hon alltid på en gång. När jag ringde andra gången så svarade hon med en väldigt irriterad röst precis som att hon inte ville prata med mig. Hon sa att hon skulle säga till läraren att jag skulle komma försent.

När jag kom inrusande i klassrummet så satt alla och läste men när dörren gick igen så kollade alla upp och läraren kom fram till mig och sa att jag skulle sätta mig på den lediga platsen längst bak i klassrummet. Efter ca 30 min så var lektionen slut. Jag och Emma hade inte skåp bredvid varandra så vi skildes åt och vi hade språk och då har jag spanska och Emma franska. När den lektionen var slut så hade vi lunch.

Jag tittade runt men jag hittade inte Emma. Jag gick ut och kollade då såg jag henne men hon stod med skolans mobbare. Först trodde jag att hon vart mobbad men hon stod där och rökte med dem. Jag såg dem börja gå in igen så jag sprang in till matsalen. Efter en stund så kom Emma in till matsalen. Hon luktade lite rök och det var många som kollade på henne eftersom att hon luktade lite rök.

När vi satt och åt så sa hon ingenting. Jag tänkte säga att jag såg henne men jag gjorde det inte eftersom att hon skulle bara bli arg för att jag följde efter henne. Men jag kände hur jag blev irriterad eftersom att hon inte berättade det hon gjorde eller vart hon var. Jag frågade henne vart hon hade varit och då vart hon helt röd i ansiktet och sen blev hon lite arg på mig. Jag förstår mig inte riktigt på henne ibland.

När skolan var slut så skulle jag gå hem men det första jag såg närj jag kom ut var Emma som stod och rökte. Jag gick fram till henne och frågade:
Vad håller du på med?
Hon kollade argt på mig och sa:
Varför ska jag berätta det för dig?
Hon var riktigt elak mot mig sen så kollade hon mig rakt in i ögonen och slog till mig med knytnäve rakt i ansiktet. Det första jag fick i tanken var att jag aldrig ville prata med henne igen.

När jag kom hem så sprang jag upp till mitt rum och tog på mig ett par gråa mjukisbyxor och ett vitt linne. Jag satte mig ner i min säng och kollade på alla sociala medier i min mobil. Helt plötsligt så ringer Emma och jag svarade inte eftersom att jag tycker att hon har förändrats väldigt mycket och jag vägrade att prata med henne efter det hon har gjort. Sedan så skickade hon flera gånger att hon skulle sluta med att röka och allt men jag svarade inte för att jag var väldigt besviken på henne eftersom att hon inte ens berättade i matsalen eller efter skolan.

Helt plötsligt knackade det på dörren och jag torkade bort mina tårar på min a kinder sedan så gick jag och öppnade och där stod mamma. Hon kom in till mitt rum och hon såg att jag var ledsen så hon undrade vad som hade hänt och jag berättade allt och mamma tyckte att jag inte skulle vara med henne om hon höll på sådär. Jag och mamma satt och pratade med varandra hela kvällen om allt som har hänt osv.

När jag vaknade på morgonen så såg jag att jag måste skynda mig. Jag frågade mamma om hon kunde skjutsa mig till skolan men hon sa bara att jaga kunde ta cykeln men då så sa jag att jag inte hade någon cykel så hon fick lov att skjutsa mig ändå.

När jag kom in i skolan så började vi om 3 min så jag sprang till skåpet och tog mina böcker sedan så sprang jag till klassrummet. När jag precis kom fram till dörren så stänger läraren igen den där gamla bruna dörren. Jag knackade på men ingen öppnade dörren.

Helt plötsligt så hörde jag att någon sa hej bakom min rygg. Rösten var ledsen och jag kände igen den. Jag vände mig om och där stod Emma. Hon sa:
-       Ehm förlåt för att jag slog till dig! sa Emma
Jag stod bara där och kollade på henne. Tillslut så sa jag:
-       Om man är bästa vänner så ska man inte slå varandra! sa Mia
Sedan vände jag mig om och knackade på dörren igen. Då öppnade läraren och klev ut ur klassrummet. Jag gick in och alla kollade på mig som vanligt. Läraren sa att jag skulle gå och sätta mig och börja läsa.

När lektionen var slut så skulle jag gå till kuratorn och prata eftersom att jag tyvkte att det var så jobbigt med allt det här mellan mig och Emma. Det var mamma som tyckte att jag skulle gå till kuratorn och prata lite.

Då jag kom hem ifrån skolan så undrade mamma om hur det gick hos kuratorn. Då berättade jag att det gick bra och att vi skulle prata igen om någon vecka. Sen berättade jag också att jag kanske skulle byta klass eftersom att jag mådde bara dåligt av att träffa Emma.I bland önskade jag att vi aldrig hade träffats.

-Emmas perspektiv-

Varför pratade hon inte med mig för. tänkte jag! Visst jag råkade ju typ slå henne men hon följde faktiskt efter mig. Hon är ju som min mamma. Hon säger alltid åt mig vad jag ska göra och inte göra. Jag har ju faktiskt försökt att säga förlåt.

Då jag vaknade på morgonen efter så kände jag att jag inte mådde så bra. Så jag ville stanna hemma och det fick jag också. Under dan så låg jag i våran svarta soffa med en vit filt med lite glass medans jag såg på en film. När min mamma kom hemifrån hennes jobb så beställde vi pizza och satt framför tv och pratade medans vi åt pizzan. När jag gick och la mig så kollade jag min mobil lite snabbt. Då så såg jag att Emma hade försökt att ringa mig. Då jag vaknade så ville jag gå till skolan. Då jag kom till skolan så började vi inte förns 20 min så det kändes skönt att jag hade kommit i tid. När jag var på väg till mitt skåp så träffade jag på Emma. Hon gick fram till mig och kramade om mig och sa förlåt och att hon absolut inte menade det hon gjorde. Sen berättade hon att hon hade slutat att röka. Det vart jag väldigt glad för. Vi började att prata en hel del om typ allt som har häns  osv.Vi var typ bästisar igen eller iallafall vad hon trodde. Men jag kunde inte riktigt lita på henne. Hon förstod nog inte hur ledsen jag vart.

-2 veckor senare-
Jag och Emma har pratat med varandra typ hela dagarna nu. Men om någon dag så byter jag klass och hon kommer säkert bli ledsen eller arg. Jag har pratat med rektorn, kuratorn och mamma väldigt mycket på den senaste tiden. Då dagen väl kom så var jag väldigt nervös. Jag hade på mig ett par svarta jeans med en vit tröja med en grå kofta och ett par blåa och vita nike skor. Då jag kom till skolan så sprang Emma till mig och hon var inte så speciellt glad. Hon vart arg för att jag inte hade berättat att jag skulle byta klass. Jag berättade sanningen för henne om varför jag skulle byta klass och en massa annat. Hon vart glad för att jag berättade sanningen och vi blev vänner igen och vi båda tyckte att det bara var bra att någon utav oss skulle byta klass. Vi har alltid varit vänner och kommer alltid att vara.


Dream

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar