fredag 6 februari 2015

Tio noveller till - det är ju fredag :)


                                                  Början på sommarlovet!



Det var första dagen på sommarlovet allt var som vanligt. Solen lyste och himmelen var blå det kanske var runt 14.00 på eftermiddagen. Mamma stod och lagade mat och pappa diskade. Jag hörde att dom småviskade om någonting stort fast jag hörde inte vad dom sa. Efter en stund ropade mamma att maten var klar. När jag kommer in i köket så satt vi oss och åt. Jag frågade mamma om vad det var dom viskade om fast hon vägrade berätta. Tankarna började snurra tänk om vi skulle utomlands eller kanske köpa en häst.
- Men mamma när får jag veta då?
- Det får vi se eftersom att det är en överraskning.
Jag tackade för maten och gick upp på mitt rum la mig i sängen och somnade.
På morgonen vaknade jag och kollade mig i spegeln, där stod jag med långt brunt hår och blåa ögon. Jag borstade igenom håret och drog på min lite "spackel" sen gick jag ner. När jag kommer ner möttes jag av två killar.
Den ena heter Pontus och den andre heter Fredrik.
Pontus har brunt hår, keps och blåa ögon och Fredrik har mörkt blont hår och blåa ögon.
Pontus har hip-hop klädsel och Fredrik har mer vanlig stil, som typ jeans och hood. Jag fick en varm kram av båda två. Mamma bad mig att sätta mig ner jag blev nervös trots att jag visste att jag inte hade gjort någonting. Jo det är så här att du...ska få åka till London med Pontus och Fredrik och ni ska vara där i fyra veckor. Jag blev fantastiskt glad, glädjetårar föll ner på min kind och leendet var större än någonsin. Och ni ska åka dit för att spela in musik i studio och bara leva livet. Det var som att jag drömde fast det var verklighet. Eftersom det var lördag idag så var den en vecka kvar innan vi skulle åka alltså nästa lördag. Jag var spänd men jag hade en magkänsla som sa att allting skulle gå bra!. Vi satt och fikade och småpratade lite när Fredrik plötsligt utbrast "det här kommer att bli fantastiskt spännande och roligt". Mamma pratade på men efter en stund vart det tyst hon sa.
- Jo det var en sak till!.
- Vadå mamma säg!!
- Att Pontus och Fredrik ska sova över här.
Jag blev ännu gladare så nästan leendet slog sig runt huvudet på mig. Kvällen kom och vi satt ute på altanen med ljus och kortspel och givetvis chokladglass. Vi småpratade och spelade kort. Jag fick en utmärkt ide eller utmärkt och utmärkt vet jag väl inte men att vi skulle gå över till grannen och palla äpplen. Fast det var bara jag som tyckte att iden var bra, så jag gick själv. Dom såg mig hela vägen till grannen igenom fönstret. Det var mörkt men inte kolsvart. Jag lyckades, jag kom hem med fem äpplen. Dom var saftiga och goda givetvist delade jag med mig till dom andra. Natten kom sakta men säkert klockan var runt 00:01 mamma började gäspa och sa att hon skulle gå in och lägga sig. Var på att jag satt själv ute med Pontus och Fredrik. Vi började prata om musik och lite om vad vi skulle göra i studion i London. Vi kom fram till att vi skulle göra en helt ny låt och den skulle eventuellt handla om "rättvisa i samhället". Fredrik hade med sig sin gitarr så vi satt ute på altanen och sjöng, och hade allmänt mysigt. Vi sjöng deras låtar som tillexempel "likadant och är det konstigt". Jag kollade på klockan den var 01:00 och det var dax att hoppa i säng. Så vi kramade om varandra och sa god natt och tackade för idag. Det är fredag och imorgon åker jag till London med Pontus och Fredrik åhh vad jag har längtat. Idag ska jag packa. Telefonen ringde det var Pontus han frågade vilken tid flygplanet gick. Jag svarade med en vänlig röst de går 14:00 imorgon bitti. Okej tack så mycket vi hörs imorgon. Det gör vi hej då, sen la jag på. Jag packade allt jag behövde sen gick jag ner. Nere hade familjen samlat sig för att ta ett riktigt förväl och önska mig lycka till. Lilla mamma grät trots att det var typ ett dygn kvar innan jag, Pontus och Fredrik skulle fara. Jag visste inte så mycket om London, men det ordnade sig nog. Jag insåg inte att jag skulle fara, det kändes som en dröm. Mina närmsta vänner skulle komma förbi lite senare och säga hej då och det såg jag farm imot. Det är alltid bra att han en vänner man kan lita på. Pontus och Fredrik träffade jag på "Demo Stage" dom skulle uppträda sina låtar. Det var den kvällen dom fick sin trognaste och största fan, och det var jag!. Och det har dom sakt själva, och det känns fantastiskt bra!!. När det hände en sak på internet så var det som som stöttade mig och hade min rygg. Det betyder att dom finns där för mig om det skulle hända någonting. Vilket jag beundrar!. Mormor kom hem till oss för att säga hej då, både mamma och mormor grät men ja, jag var gladare än någonsin. Jag fick 5000kr av mamma och pappa, och 2000kr av mormor. Äntligen kom mina närmsta vänner två av dom grät och tre av dom var glad för min skull. Kvällen var kommen och alla hade åkt hem. Jag gick upp och la mig i sängen och funderade en stund sen somnade jag. På morgonen väckte mamma mig och jag fick frukost på sängen. Sen gick jag ner. När jag kommer ner står resväskorna i hallen och på köksbordet ligger våra pass och biljetter. Klockan var runt 09:00 och Pontus och Fredrik skulle komma 11:00 till mig eftersom dom skulle åka med mig till flygplatsen. Jag satte mig vid köksbordet och tog upp telefonen precis då ringer Fredrik han sa att dom var på väg. Okej då vet jag! Vi syns snart då.
Jag ringde farfar eftersom att det var han som skulle köra oss. Jag var verkligen peppad inför resan. Det kom en bil och det var dom, jag gick ut på bron och gav dom en bamse kram och hjälpte dom med resväskorna. Dom var fantastiska glad, och deras leende smittar av sig. Nu var det dax att åka, farfar hade kommit så vi packade in i bilden och tog förväl av mamma, pappa och syskonen. Jag hade blandade känslor, både glada och ledsna. Vi hoppade in i bilen och for iväg. Det var bra att vi for i god tid eftersom vi skulle ifrån Kramfors till Sundsvall. Sen ifrån Sundsvall till London. Vi satt och pratade i bilden, Fredrik satt fram med farfar och jag satt bak med Pontus. Efter ett tag somnade jag, jag sov ända ner till Härnösand sen väckte dom mig. Vi skulle in och äta på Mc Donalds innan vi for vidare. Klockan var nu 12:05 och vi var mätta och belåtna. Äntligen var vi i Sundsvall och klockan är nu 12:50.
Jag kramade om farfar och tackade för skjutsen. Sen gick vi imot flygplanet, fast först måste vi gå igenom tullen. När vi kom fram till tullen så la vi upp väskorna på bandet, allt gick bra så nu var vi på väg till flygplanet. Vi klev in i flygplanet satte oss tillsammans. Äntligen var vi påväg, nu kändes det att vi verkligen var påväg, jag kände hur flygplanet lyfte. Väl framme i London steg vi av planet, solens strålar var varma och jag kände en stark doft av avgaser. När vi kommer in i själva centrum såg vi en vägledare, han var svensk. Han visade oss vägen till hotellet, vi tackade och fick hans nummer. Han sa det är bara att ringa om ni behöver hjälp. Vi hade ett stort hotellrum så vi bodde tillsammans alla tre. När vi kollade ut igenom fönstret så såg vi bussar,bilar,träd och stranden med det blåa vågiga vattnet. Vi bytte om till bad kläder och gick ner till stranden, vågorna var ganska hög och väldigt starka. Men vattnet var varmt det är ju huvudsaken. Efter vi hade badat ringde vi till vägledaren för att vi skulle till studion. Vi skulle bara upp till hotellet och byta om sen sticker vi till studion. När vi kom fram till studion fick vi hjälp fixa till allting, det var bara svenskar i den studion så det var lätt att prata. Efter allt var fixat började vi att jobba med ackord,melodi,text och refräng!. Vi fick till allting så vi började att spela in, efteråt när vi var klar lyssnade jag, Pontus och Fredrik på den. Den blev fantastiskt bra efter allt var klart kunde vi gå till hotellet igen! Resan har varit fantastiskt bra vi har lärt oss en hel del, och vi ska åka tillbaka hit om 3 månader. Men idag var det dax att åka hem. Väl på flygplanet somnade vi alla tre. När vi kommer hem till Sverige väntar mamma på flygplatsen det ska bli skönt att få komma hem igen till familj och vänner. När vi landar i Sundsvall igen ser jag hela min familj, Fredriks och Pontus familj med. När vi stiger ut ur flygplanet springer allt imot oss och säger att dom hört våran låt spelas på radion rätt ofta, vi alla var iallafall glada att träffa varandra igen och när vi kom hem firade vi att vår låt hade blivit känd.

 

Mama

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar