måndag 16 februari 2015

Novell 144


Uppspolad

Vattenströmmen tar tag i mig, jag slår huvudet mot en korallvägg och allt blir svart. Jag vaknar på en öde ö med hela dykarutrustningen på mig, jag har svårt att andas, inte konstigt luften i tuben är slut. Jag skyndar att ta av mig utrustningen och våtdräkten. Jag hade fått skavsår av våtdräkten, för det hade kommit in en massa sand genom öppningen vid halsen.

Allt som började så bra. Jag och min fru tog semester i två veckor för att åkta till Mexiko, vi skulle dyka och kolla på alla fiskar som fanns vid den Mexikanskagolfen. Jag kom ihåg att Adolfo, han som skulle leda oss under dykningen, sa att det var viktigt att hålla ihop och inte simma ensam. Men jag lyssnade inte. Det slutade med att jag simmade rakt in i Golfströmmen, och nu är jag här.

Jag skrek mitt namn högt ”BENJAMIN!” flera gånger och ryckte så hårt jag kunde i håret, och tänkte, 23 år det blir fint på min gravsten jag som skulle fylla år om tre månader. Typiskt mig att hamna i denna situation. Jag som alltid strular till det och ofta har ett självförtroende som är alldeles för bra för att vara bra. Hur blir det nu med resten av resan och hur långt bort ifrån är jag min fru?  Och framför allt, var är jag??Jag tittar mig omkring, det var inte en liten ö, den var ganska stor och full med växter, det var även flera öar runt omkring. Jag drar upp dykutrustningen upp mot strandkanten och jag tittar på himlen, jag vet inte om solen precis har gått upp eller om den är på väg ner, det enda jag ser är ett stort mörkt moln som drar sig över himlen, så jag drar mig inåt mot den mer täckanden delen av ön. Jag ser ett träd med en stor täckande krona så jag bestämmer mig att sova så jag kan vara pigg dagen efter. Jag somnar. Jag vaknar upp genomfrusen och våt, jag går ner mot stranden, men jag kan inte hitta dykarutrustningen. Jag går tillbaka till trädet där jag kom från och testade ett annat håll, jag hittar till slut mina saker, efter att jag prövat att gå åt fem olika håll. Jag ser inga spår i sanden det så måste ha regnat mycket. Jag ser en gammal livbåt längre ned på stranden jag springer dit och kollar. Det var mycket sjögräs på den och den var full med vatten, men det var något på botten, nej vänta det var två saker, det var en liten kniv och en spegelbit. Jag vänder båten uppochner för att tömma den på vatten, jag undersöker om båten fortfarande flyter och det gör den. Nu ska jag bara ha något att paddla med. Jag går in i skogen igen och bryter av en stor tjock gren som man skulle kunna paddla med. Jag springer tillbaka till båten och kliver i. Jag paddlar så fort jag kan men det går inte snabbt, men jag kommer i allafall till närmsta ö innan solen har gått ner.

Jag kommer fram tillslut, mörkret lägger sig och jag börjar bli hungrig så jag tar en hand med sjögräs och stoppar det i munnen, det var så salt så att jag spydde och svimmade. Jag vaknar dagen efter av att min båt hade drivit iväg för att jag inte hade dragit upp den på land, som tur är har jag min spegel bit och kniv i bakfickan. Jag tänker gå upp mot mitten av ön men min fot sjunker ner i den mjuka sanden som kändes som lera. Jag har ett mycket stort problem med att komma upp, för min kropp var svag och jag mådde väldigt dåligt från gårdagen. Jag tittar upp mot himlen och där fanns inte ett moln. Jag börjar bli törstig så jag tittar mig omkring. Jag ser ett palmträd och där finns det kokosnötter. Jag tar upp min kniv och hugger så hårt jag kan, gång efter gång, till slut får jag en öppning i kokosnöten. Jag är räddad! Jag dricker upp till sista droppen sedan lägger jag mig ner på den kalla strandkanten och somnar. Jag vaknar av ett högt ljud nästan, som en helikopter. Jag öppnar ögonen och ser att det är just en helikopter. Jag ställer mig upp snabbt och tar framspegelbiten och vinklar den mot helikoptern. Jag tror helikopterpiloten ser den för han är på väg rakt mot mig. ”ÄNTLIGEN!” skriker jag. Men så fort jag säger det så började helikoptern vingla och piloten inuti hoppar ur. Och nu var helikopterns vassa rotorblad på väg rakt mot mig.

 

Smurf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar