fredag 13 februari 2015

Etthundrafyrtiotvå

Min relation till mina föräldrar.
Jag ville så gärna gå på den där festen. Festen som alla på skolan snackade om. Festen som skulle bli den bästa någonsin. Festen som var hemma hos honom. Skolans nya kille. Men jag fick inte gå. Alla skulle få gå på den där festen förutom jag. Varför skulle just jag få dem föräldrarna som alltid säger nej? Varför just jag?
Visst, jag är glad att jag fick just de föräldrarna jag fick. Ibland i alla fall. Kanske inte när det ska vara fest hos superheta killar och jag inte får gå, men annars så. Men jag brukar faktiskt också försöka tänka på allt det de gör för mig, hur mycket de ställer upp när jag behöver dem, hur mycket de finns där för mig och stöttar mig och mina beslut till hundratio procent. Hur omtänksamma och generösa de är, hur dem bryr sig och vill att jag ska lyckas. Men hur de än försöker ge mig allt jag vill ha, när pengarna räcker till, så kan det aldrig mätas med hur mycket kärlek och omtankar jag får. Kärleken och omtankarna som betyder så otroligt mycket mer. Jag blir alldeles glad när jag egentligen tänker på att jag fick just dem föräldrarna jag fick. Trots bråken och trots allting annat så är de de bästa och jag är så otroligt glad och tacksam för det. Jag älskar dem så otroligt mycket och jag vet inte vad jag skulle kunna göra för att visa de hur mycket de egentligen betyder för mig.
Men jag var fortfarande besviken. Besviken på att inte fått gått på den där festen. Festen där jag skulle få träffa han. Han, den nya killen.
Jag låg i sängen dagen efter festen när mobilen plingade till. Först ville jag inte ens kolla på mobilen. Jag tänkte att det säkert var någon från festen igår som ville berätta hur kul dem hade och hur roligt alla haft. Men det jag nog var räddast för att se i sms:et var nog att se hans namn. Att han träffat någon annan, någon annan från festen, när det egentligen skulle ha varit jag. Jag tog försiktigt upp mobilen för att se om jag såg hans namn i meddelandet. Det gjorde jag, såg hans namn alltså. Fast inte i sms:et, utan som avsändare. Han. Den nya killen hade skrivit till mig.
Jag var så nervös att jag knappt kunde kolla sms:et. Händerna darrade och jag fick något konstigt flimmer framför ögonen. Jag var så nervös. Vad kunde den nya killen vilja mig? Kanske kände han samma sak för mig som jag för honom? Jag hade ingen aning. Men när händerna slutat darra och flimmern för ögonen lagt sig så kollade jag försiktigt sms:et. Det var som jag trodde. Eller i alla fall hoppats på. Han kände samma sak för mig. Han skrev att han tyckte att det var synd att jag inte hade kommit på festen igår. Att den skulle ha blivit mycket roligare om jag varit där. Jag satt i sängen och bara log. Han ville träffas. Typ som en dejt. Ikväll.
Men samtidigt som jag blev glad fanns det ändå en rädsla. En rädsla om att jag kanske inte skulle få gå. Att mamma och pappa skulle säga nej. Jag ville ju så himla gärna gå.
Jag sprang ner till köket för att verkligen be om att få gå. Jag kände att jag skulle kunna göra vad som helst för att få gå. Vad som helst. Jag berättade vad han skrivit och frågade om jag skulle kunna få gå. Svaret som kom ut, kom ut snabbt och bestämt och jag visste att jag inte skulle kunna få de att ändra sig. Men jag tänkte ändå ge det en chans. Jag var på väg att börja förhandla när jag stannade upp och verkligen insåg vad de verkligen sa. De sa ja. De sa verkligen ja!
Jag har faktiskt länge undrat varför jag fick gå på dejten men inte på festen. Kanske insåg de att jag blivit stor nu. Eller så förtjänade jag bara de efter att ha stannat hemma från festen när jag inte fick istället för att gått ändå. Nej, jag har faktiskt ingen aning. Men en sak jag har en aning om och definitivt är säker på är i alla fall att jag har världens bästa föräldrar.



Nana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar