fredag 6 februari 2015

Novell 76


En förändrad värld

 

Jag öppnade ögonen. Jag såg inget först men snart började det vita sterila väggarna skimra fram. Jag var i ett sjukhusrum. I rummet var en nästan tom bokhylla, i fönstret en dammig plastblomma och resten av rummet var av mesta del tomt. Jag hade inte märkt att en kvinna låg och sov i en liten soffa i andra änden av rummet.

Vad hade hänt egentligen? jag var så förvirrad jag kunde inte komma ihåg vad som hänt, det var som en tjock dimma över allt i mitt huvud. Paniken började ta över mig jag ville gå ut från det här rummet och ta frisk luft och hitta en doktor. Jag skulle ställa mig upp för att gå men mina ben typ slutade fungera och jag föll ihop på golvet, aj! det gjorde ont och alla möjliga tankar började komma i mitt huvud. Vem är jag? varför är jag på sjukhuset? Varför kan jag inte gå och så vidare. Men dom avbröts snabbt av att kvinnan som sovit i soffan nu stod framför mig med en chockad blick. Innan jag hann säga något kastade hon sig ner bredvid mig och attackerade mig med en kram. Vem var denna människa och varför kramar hon mig?                                                                                                                                                

-Micaella gumman, hur mår du?

-Ehhh vem är du? sa jag men blicken hon gav mig var hemsk hon såg så ledsen och förvirrad ut. Efter att ha stirrat på mig ett tag reste hon sig upp och små joggade till dörren och försvann. Jag kunde höra hur hon ropade efter en doktor. Efter ett tag kom hon in med en man i medelåldern. Han förklarade att jag hade varit med i en bilolycka för 2 månader sedan. Jag hade varit full och kört ett par kompisar hem efter en fest och krockat mot en lastbil. Jag hade inte haft bälte och for ut genom rutan och slagit i huvudet men dom 2 andra i bilen hade klarat sig men jag fick en hjärnblödning och hamnade i koma i 2 månader. Kvinnan som var i rummet var min mamma.

Det var svårt att få in allt som han just sa .hur kunde jag inte minnas min mamma och varför skulle jag ha gjort något så dumt som att köra bil full? Vem mar minns jag inte?

Doktorn sa att jag inte fick åka hem på minst en vecka eftersom min kropp håller fortfarande på att läka efter skadorna från kraschen.

2 dagar senare när jag var i sjukhusmatsalen klev en kille som såg ut att vara ungefär i min ålder in och började leta med blicken över borden för att hitta någon. Han var ganska snygg faktiskt. Han hade en punk aktig still med svarta tighta byxor med hål och en stor t-shirt med ett tryck på, när han såg mig då stannade hans blick att fara runt och han log stort. Va? Kände han mig eller tyckte han bara att jag var för söt för att inte säga något?

-Tja snygging! Sa han medans han gav mig en stor kram och en puss på kinden. Jag bara kollade frågande på främlingen framför mig. Efter en stund av tystnad sa han

-Jag vet att du kanske inte minns mig men du och jag var faktiskt väldigt bra vänner.                                     Jag försökte tänka på vad jag skulle säga men kom inte på något tills han sa.

-Så vill du dra härifrån eller?

-ehhh....okej. Han tog mig till mitt rum så jag kunde fixa mig.

-Vart ska vi?

-Se dina andra vänner sa han glatt och drog med mig till utgången. Vi åkte tåg i typ en halv timme och vi pratade mycket sen klev vi av och gick till ett ställe som hete White Hourse ,en över ful liten pub. Två tjejer och en kille kom fram och kramade oss båda hastigt

-Omg Micaella hur mår du?Sa en av tjejerna men hann inte svara innan andra tjejen sa "men gud gumman vad har du på dig?"

-Vadå? Sa jag frågande och tittade på mina kläder, jeans och en svart hoodie.

-kom så fixar jag något åt dig. sa en av tjejerna som hette Bea och drog med mig till övervåningen och började rota i en hög med kläder på golvet.

-HÄR! Sa Bea och kastade ett par plagg på sängen. Jag satte på mig dom och kollade i spegeln. Det var ett par väldigt korta shorts, en magtröja med urringning och ett par nät strumpbyxor till knäna. Jag såg som en slampa men mina "kompisar" verkade gilla det så jag sa inget.

-nu känner jag igen dig! Sa killen som om till sjukhuset som tydligen heter Jonas. Dom tog ned mig till puben igen

-Här! Botten upp sa Sara och gav mig ett glas med whisky.

-Jag tror inte jag borde dricka efter allt som hänt sa jag med en nervös röst. Dom här människorna skrämmer mig lite. Jag fick en konstig känsla av dom eller så kanske det bara är det här stället ,jag vet inte. Efter ett tag av övertygande började jag dricka upp. Andra glaset var tomt och snart skulle det tredje också vara det. Men i botten av glaset fanns en liten vit fläck som såg ut som ett piller som höll på att smälta. Jag stirrade in i glaset ett tag och när jag kollade upp kändes det som om en jordbävning. Hela byggnaden skakade eller typ snurrade?

Vad är det som händer? Jonas kom fram och la armen runt min höft.

-Så hur känns det? sa han med en konstig attityd.

-Vad menar du? sa jag förvirrat.

-Var det du som la pillret i mitt glass?

-Ja! Visst är den grym?....juste du minns inte men det var du som hjälpte mig att göra den där drogen, DU ÄR FANTASTISK!

Jag har vadå? Har jag gjort en drog?

- varför skulle jag göra det?

-för pengarna! och att ha kul!

Vem är jag egentligen och vad hade jag förra jag för liv.

- Vadd heter den? sa jag efter en stund.

-MJ3X som Micaella och Jonas gånger 3.

Alla möjliga tankar kom till mitt huvud och drogen började verka. jag kände mig fett glad och det allt kändes som i en film. jag dansade med Jonas och mina andra kompisar och det kändes som en evighet. Det va som att vakna ur en dröm. jag visste inte hur eller vad jag gjorde där, men jag stod på trottoaren med Jonas, Bea och Sara. det är kallt och mörkt, de regnar lite smått. Vi står framför en klädesaffär.

- Micci vad tycker du? Sa Bea och alla kollade på mig.

- De är du som gillade att göra det här mest sa Sara.

-Ehhh...göra vadå? Sa jag helt omedveten om vad de pratade om.

-Ser du jackan är? Säger Bea.

-Ja...? Sa jag som fortfarande inte kunde tänka ordentligt av drogen.

-Jag tycker den ser häftig ut och tänker låna den sa hon och blinkade mot mig samtidigt som hon tog upp en stor sten från marken. Sara tog tag i min ärm och drog mig några steg bort från skyltfönstret.

-Vänta vad hän....det var för sent Bea kastade stenen på glasrutan och den gick i tusen småbitar. Jag fick glassplitter på mig. Jag backade back åt men allt var så snurrigt, drogerna hade fortfarande effekt på mig.

-KOM! skrek Jonas och tog tag i min hand och började springa i motsatthåll som Sara och Bea.

-Vänta! ropade jag efter att vi sprungit ett tag.

-Vad håller du med? Vi måste fortsätta sa han och försökte ta tag i min hand för att fortsätta springa men jag ryckte bort min arm.

-Nej! det räcker jag är inte såhär.

-Micaella du har ingen aning om hur eller vem du är! JAG vet för JAG minns. Du var värst av oss.

-Jag kanske inte vill vara så längre, jag har ändrats. Sa jag och började gå mot ett annat håll.

-Du har ingen aning om vad vi hade tänkt göra innan olyckan. Du och jag gjorde drogen för att slippa leva såhär, vi behövde pengar för att åka från London och vi tänkte skaffa ett nytt liv tillsammans i Nya Zeeland.

Jag vart så förvirrad över allt som hänt och jag behövde komma här ifrån, jag sa inget mer till Jonas, jag bara gick. Jag vet att det var taskigt men jag visste inte vad jag skulle göra. När han var bortom synhåll tog jag en taxi till sjukhuset igen.

Jag vaknade med värsta huvudvärken och jag försökte tänka på allt som hände igår men det gjorde för ont i huvudet.

-Vart var du igår? frågade mamma bärskt. Hon såg trött ut som om hon inte hade sovit.

- Med Jonas.

- Micaella snälla, jag har just fått tillbaka dig, jag vill inte att dem och deras affärer ska driva bort dig igen.

- Jag vet, men jag är inte sån längre. Jag har ändrats.

Två dagar senare fick jag åka hem igen. Mamma försökte övertala doktorn att det var bäst om jag stannade hos henne men han sa att jag fick välja själv. Så jag åkte till min lägenhet i London.

- Är du säker att du inte vill komma med mig gumman? Sa mamma när hon låste upp dörren till min lägenhet.

- Ja, det är okej. Vi syns ju ändå på lördag.

Min lägenhet var faktiskt ganska fin. En blandning av modernt och gammalt. Men just nu ganska stökigt. Jag började att diska och städa. När det knackade på dörren. det var Jonas. jag öppnade dörren och kände en pirrande känsla i magen, kan det vara att jag börjar få känslor för honom...... Igen.

-Hej…jag ville bara säga att….jag vet att allt detta som hänt kan inte ha varit lätt för dig men här är pengarna från mjx3. Du kanske inte vill ha dom men du jobbade hårt för dom….det gjorde vi båda. Sa han och gav mig ett kuvert full med pengar

-Tack, det behövde du inte göra…. Förlåt för att jag bara gick ifrån dig här om dagen det vart bara liksom för mycket

-mmmm….jag åker till Nya Zeeland imorgon med min del av pengarna och jag tänkte om du verkligen ville börja ett nytt liv så skulle du kunna följa med. sa han och gav mig en lapp där det fanns en flyg biljett. innan jag ens hann säga något var han borta. Kunde jag verkligen bara åka. Doktorn hade ringt och sagt att vi behövde ett akut möte imorgon men det var efter flyget åker.                        Efter en lång stund beslöt jag mig för att jag verkligen vill göra det hår. Jag började packa och det tog hela natten.

Jag vaknade och hade 4 missade samtal från min läkare men jag brydde mig inte, jag skulle bort här ifrån med Jonas. Jag var så sjukt glad, jag skrev ett brev åt mamma och sa att jag skulle ringa henne när jag kommer fram.

När jag kom ut från min lägenhet såg jag Jonas, det märktes att han vart glad att se mig. Jag små sprang över gatan och kastade mig i hans armar.

-Jag är så glad att du kom. sa han

-Det är jag med.

AJ! Det sved till i naken och jag kände min kropp falla på asfalten.

Micaella dog av en hjärnblödning och det var det som hennes doktor ville ta upp men det ända han skulle säga var att den var där, det fanns inget som kunde ha räddat henne.

Jonas åkte till Nya Zeeland 2 månader efter Micaellas död.
 
Anri

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar