torsdag 5 februari 2015

Novell 68


Dagen som förändrade mitt liv

Hej!

Jag heter Amanda och jag är sjutton år, jag bor i Stockholm med min familj på Värmdö. Min mamma heter Lena och hon är verkligen världens ängel, hon finns alltid där för alla och hennes mjuka blonda hår gör så att hon verkligen ser ut som en ängel. Hon är 45 år och jobbar som sjuksköterska på ett sjukhus här i närheten. Min pappa heter Stefan och han är lite mer den skämtsamma typen, han har verkligen alltid humorn nära till. Han är 46 år och ganska lång, det gillar min mamma. Han har brunt hår som han alltid måste fixa, han är chef på Folksam. Sedan har vi mina tre syskon också, Mattias är nitton och tråkigast. Nej men han är som pappa, dom skrattar alltid tillsammans och han är glad för det mesta. Jag blev ju ett av mellanbarnen sedan kom lilla Moa. Hon är sju år och världens lilla prinsessa. Allt ska vara rosa, ha med hästar och prinsessor att göra. Men hon är verkligen min lilla prinsessa, mitt lilla hjärta. Sist och minst har vi lilla Noel, han är tre år och världens lilla buse. Han har alltid nått bus på gång som mamma inte tycker om. Han är vår solstråle som gör våra dagar fylld med skratt tillsammans med alla andra tokiga. Och så är det jag, som ni vet är jag sjutton och heter Amanda. Jag är en vanlig tjej kan man säga som går första året på gymnasiet. Jag läser ett ekonomi program, det är verkligen jätte bra jag trivs verkligen. Jag är lagom lång runt 1,70 centimeter och brunhårig. På fritiden föredrar jag att vara i stallet och med mina kompisar, jag håller även på med lite fridrott då jag känner att jag har motivationen till det.

En dag förändrades mitt liv helt och hållet. Sommarlovet hade varit helt underbart, en av den bästa sommaren jag har varit med om tills detta hände.

Det var inte så länge kvar tills det var sommarlov, min längtan var enorm det kändes som att det kunde bli en riktigt bra sommar med vänner, jobb, familj och kanske lite kärlek. Jag pratade då med en kille som heter Markus, han var verkligen världens finaste. Hans bruna fina ögon och hans bruna fluffiga hår blev så himla fint tillsammans med hans underbara leende. Man kunde inte göra annat än att le då man såg han, han var vekligen en glädje spridare. Hans långa vältränade kropp gjorde det hela inte sämre direkt. Det kändes verkligen som att det hade börjat klicka mellan oss. Vi hade pratat i ungefär två månader och träffats ungefär tre gånger tro jag. Han bodde också här i Stockholm, på Värmdö så det var nära till honom vilket var bra för min skull. Föresten så är han nitton år, han går sista året på gymnasiet. Han bor hemma med sina föräldrar och syskon. Allt kändes liksom så himla äkta med honom, han var så ärlig och han brydde sig verkligen om mig. Det kändes som att han skulle kunna göra vad som helst för mig och jag för honom. Men min bästa vän Julia tyckte att jag skulle ta det försiktigt med honom, hon hade någon konstig känsla bakom allt. Julia är en barndomskompis som jag känt väldigt länge och vi har liksom alltid lyckas välja samma saker som har hållit oss samman hela tiden. Hon är verkligen en sådan kompis alla skulle behöva, den ärliga men ödmjuka och otroligt roliga tjejen. Hon är lika gammal som mig och vi bor grannar. Julia är kortare än mig och blond.

Vi hade fått sommarlov och det kändes så himla skönt, hela min familj hade varit och fikat på ett jätte mysigt café här. När man kommer in känner man doften av nybakta bullar och alla ljus som är tända tillsammans med dom mysiga sofforna gör det verkligen till ett toppen ställe. För att inte tala om dom som jobbar där, dom är alltid så himla trevliga och dom vill verkligen att man ska få en skön stund där, så man kan koppla av och bara ta en liten fika. Senare på kvällen skulle vi ha en klass fest och jag skulle få träffa Markus till helgen. Kunde lovet börja bättre?

Jag och Julia var hemma hos henne och höll på att förbereda oss för festen, mitt i allt när vi bara snackar en massa skit tar hon upp Markus.

-Hur går det med Markus? Frågade Julia lite nyfiket.

-Det går bra, vi ska träffas till helgen, svarade jag.

-Jaha, är dina föräldrar hemma då? Frågade Julia lite försiktigt.

-Ja, hela familjen svarade jag.

Det kändes lite konstigt att min bästa vän tvekade så på honom. Men det blev inget mer om det jag och Julia gick hem till Lukas där festen skulle vara. Hela vår klass hade kommit, jag blev verkligen förvånad det var jag inte beredd på. Men alla verkade vara på toppen humör så det var bara att köra igång. Alla skrattade och hade det så himla roligt, denna klass var nog den bästa jag någonsin har haft. Alla är så himla trevliga och liksom lättsamma, man kan aldrig ha tråkigt med dom. Helt plötsligt började det komma in mer och mer folk som Lukas tydligen hade bjudit dit. Lukas är liksom en av dom där populära killarna som känner allt och alla, festen blev bara bättre och bättre. Jag och Julia satt ute och så kommer det fram två riktigt snygga killar och presenterar sig.

-Elias sa han och sträckte ut handen.

-Amanda svarade jag lite generat.

Alltså Elias vilka ögon, dom var ljusblåa som på en isbjörn. Han log liksom med hela ansiktet och där använde han verkligen ögonen. Man kan säga att han verkligen hade den där lilla glimten i ögat. Han hade även halv långt blont hår som var fixat och kroppen hans såg verkligen bra ut. Men jag tänkte ändå hela tiden på Markus och ville inte sabba det som var på väg att hända mellan oss. Runt klockan 03.00 började festen lugna sig lite, Julia hade redan stuckit med Lukas även fast att det var hos honom som festen var. Jag och Elias hade pratat hela kvällen och han ville inte att jag skulle gå hem själv så han erbjöd sig att följa mig hem. Vi började gå och pratade, hans ganska mörka röst gjorde att man liksom kände sig så lugn även fast att man hörde blåljus lite nu och då. Hans fina blick såg så snäll ut när han tittade på mig när vi hade kommit hem till mig. Jag tackade han verkligen för att han ville följa med mig och jag gav honom en kram. Det var något speciellt med hans kram, det kändes som en stor mysig och trygg björn. Han ville ha mitt nummer så det fick han och sedan gick jag in och la mig. Markus hade skickat flera sms och verkade vara jätte orolig även fast vi inte hade något förhållande direkt, men jag svarade honom och sedan somnade jag.

Det var fredag och jag skulle få träffa Markus ikväll, Elias fanns dock lite kvar i mina tankar för vi hade sms:at en hel del sen festen. Markus skulle komma till mig vid 18:00 tiden, efter att vi hade ätit. När han kom hade han köpt med sig en massa godis och chips, vi tog med oss allt och gick in på mitt rum. Vi startade en film, vi såg på ”If I stay”. En sådan himla fin film man kan aldrig sluta gråta till den. Mitt i filmen fick jag ett sms av Elias, det var nog inte direkt den bästa tajmingen för Markus blev inte så glad och frågade vem fan det var. Jag sa som det var att det var en kille från festen som hade följt mig hem och varit jätte snäll. Markus blev nog lite svartsjuk och var sur en stund men som tur gick det över senare. Vi hade verkligen en jätte mysig kväll med film, massa gott att äta och såklart så får vi inte glömma ljusen.

Lovet gick, jag och Markus blev tillsammans och träffades väldigt ofta. Han började känna mina vänner och jag hans. Det var riktigt roligt för dom klickade vekligen, helst Julia som var tillsammans med Lukas. Det var så roligt att dom kom överens bra, det känns alltid lite extra när ens bästa vän och pojkvän kommer bra överens. Vi hade hittat på en massa roliga saker med dom hela sommaren. Det kändes verkligen som att det skulle bli en oförglömlig sommar, med så många fina minnen. Men en dag ändrades allt.

Jag skulle träffa Markus på eftermiddagen. Vi hade börjat umgås mindre och mindre för han hade tydligen fått nya kompisar som det var så viktigt att vara med. Det kändes lite som att det var på väg att ta slut. Elias var jätte bra att ha där då, han gav mig en massa tips och han gjorde allt han kunde för att vårt förhållande inte skulle ta slut. Jag mötte upp Markus nere på stan, redan där var det något som var konstigt. Hans ögon var annorlunda, han kändes lite borta liksom. Jag blev ju förstås orolig och frågade hur han mådde, han sa att allt bara var bra han var bara lite trött. Men han var liksom så kaxig, det brukar han inte vara annars, han är ju liksom den där prinsen som kommer med blommor och choklad. Han som alltid ger en komplimanger när man känner sig som fulast. Vart hade han tagit vägen? Han som alltid ville hålla handen, han var inte där han tryckte bort min hand istället. Vi gick hem till honom, han bor i ett stort vitt hus med fin trädgård och en underbar utsikt. Det är ett av dom finaste husen i hans kvarter. Vi gick in till hans rum och satte oss där, på hans stora sköna säng. Jag gillade verkligen hans rum det var liksom så mysigt och han hade fått till det riktigt bra. Jag började fråga honom hur det var, han sa att allt var som vanligt men han var tydligen bara på lite dåligt humör. Han började ta på mig som han aldrig har gjort förr, det hela kändes så konstigt. Det kändes inte som att det var min pojkvän längre. Han tog mer och mer på mig, sedan hände det hela som ändrade mitt liv på en sådan kort stund.

Markus våldtog mig, att ens egen kille ska våldta sin tjej. Jag blev alldeles förtvivlad, jag har aldrig känt en värre känsla inom mig. Jag ville bara slå honom, skrika på honom och få allt ogjort. Jag ville inte att min pojkvän skulle våldta mig. Jag for hem, Markus hade somnat. Han måste ha varit hög, det var det ända jag kunde tänka på när jag gick. När jag kom hem stängde jag in mig på rummet och började grina. Mamma och Mattias märkte att något var fel. Mattias kom in och frågade vad som hade hänt. Jag låg bar tyst, grinade och skämdes. Hur skulle jag kunna berätta det här för min storebror? Hur?

Mattias visste att jag hade varit hos Markus, han frågade om vi hade gjort slut. Allt som fanns i mina tankar var den fina söta och underbara killen jag älskade. Jag sa att han inte hade gjort det. Jag ville inte bara prata med någon, så han gick ut. Jag somnade och sov en bra stund, det kändes så skönt att bara få försvinna en stund och glömma det om nyss hade hänt. När jag vaknade ringde jag genast upp Julia. Hon svarade och att få höra hennes röst gjord så att jag bara började tok grina, jag bad henne komma så hon kom på direkten. Julia frågade vad som hänt när vi satt inne på min säng med täcke och lite ljus tända. Mina tårar kom igen, det blev liksom aldrig något slut på det, det bara forsade ner. Efter en stund lugnade det sig och jag började sakta berätta, det så himla lång tid att få ur sig det. Julia bröt ihop tillsammans med mig, vi satt båda och grinade. Mamma hörde det och kom in, hon blev alldeles förskräckt oh frågade vad som hade hänt. Julia sa att jag var tvungen att berätta det, det var det ända rätta men jag ville verkligen inte.

Mamma hämtade varsin kopp te till oss och tog med sig lite kakor. Hon ville att jag skulle berätta så att hon kunde hjälpa mig, hon vill inte se hennes dotter så ledsen, hon har aldrig sett mig så förstörd som nu. Jag kände att jag ville ta det efter att jag hade fått prata lite med Markus så jag sa det till mamma. Hon accepterade det men det var inte med glädje, hon sa att jag var tvungen att berätta imorgon efter att jag hade träffat honom och han skulle komma hem till oss när dom var hemma.  Jag skickade ett sms till Markus och frågade om vi kunde ses, för att jag ville prata med honom. Till svar fick jag bara ett kort ”ja.” Han skämdes nog för det han gjort och ville nog egentligen inte träffa mig. Markus kom hem till mig och man såg att han inte mådde så bra, han hade keps på sig och hejade liksom lite ”ledsamt” till mamma och Mattias. Vi gick in på mitt rum och satte oss. Jag frågade vad fan han håller på med och vilka han umgås med. Vad håller på att hända med honom? Han satt bara tyst och svarade inte. Jag blev så besviken, jag ville verkligen inte börja gråta igen men det kom. Markus kramade om mig och sa att det inte var meningen. Mina tårar kom ännu mer då, att få känna värmen från honom och samtidigt höra det gjorde mig så himla förvirrad. Alla dessa känslor, varför händer sådant här? Min fråga kommer aldrig att besvaras. Men tiden gick och jag fick ur lite svar ur Markus. Han hade ju fått ”nya” kompisar som han umgicks med. Dom var inte så bra för honom, han kan vara väldigt lätt påverkad och i det här fallet gick allting snett för han då.  Han hade börjat röka på tillsammans med dom, han tyckte nog att det var skönt att få komma iväg lite grann för han har det inte jätte lätt hemma. Hans föräldrar jobbar väldigt mycket och dom bråkar hela tiden. Han har inga syskon och måste klara allt själv, dom har även jätte höga krav på honom att han ska klara allting och få topp betyg. Han berättade mer och mer och han började också grina. Till slut kom vi fram till att allt hände på grund av drogerna men att jag visste inte om jag skulle anmäla honom ändå. Markus gick och jag gjorde slut med honom, allt kändes hemskt. Hela min värld var förstörd, jag grät floder och mamma kom in. Jag berättade allt för mamma och hon blev alldeles förtvivlad. Min älskade mamma till ängel började grina. Hon som alltid gör allt för mig och ställer upp, hon var helt förkrossad. Vi ropade på Mattias och han kom in, han blev också alldeles förtvivlad. Dom tyckte verkligen att jag skulle anmäla, det fanns inget annat att göra. Dagarna gick och Markus hörde av sig, han ville att vi skulle ses och försöka igen men jag kände att jag inte ville se honom.  Elias fanns verkligen där och vi pratade hela tiden varje dag, vi träffades också. Jag och mamma for till polis stationen och anmälde Markus. Hela den dagen kändes mitt liv helt åt helvete. Killen jag älskar mest av allt, hade förstört min sommar och min självkänsla. Hur skulle jag kunna gör det mot honom? Hur?

Vi satt där inne och dom började fråga en massa saker, saker som jag hade försökt förträngt. Tårarna kom igen, men samtidigt kunde jag berätta allt. Efter anmälan kändes det så skönt att få ha berättat för någon annan och att han kommer bli straffad för det. För jag straffades enorm mycket. Jag fortsatte träffa Elias och han var verkligen en av dom som hjälpte mig som mest när det här hände, han hjälpte mig att gå igenom det.

Idag är jag och Elias tillsammans, han har hjälpt mig enormt mycket och det kommer jag vara evigt tacksam för. Idag har jag ingen kontakt med Markus, han har gått vidare och jag med. Han har även fått hjälp och håller inte på med droger idag. Men Elias är prinsen i mitt liv, han var som räddningen i nöden.

 Rookie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar