fredag 6 februari 2015

Novell 74


Min relation till grillfester.

Jag vaknade till motorljudet, Albert hade startat bilen och väntade på mig.

– Kom nu, sa Albert.

– Kommer om en minut!, Skrek jag tillbaka.

Jag gick ut ur lägenheten och låste den. Som vanligt så luktade det en blandning mellan sprit och cigaretter. När jag kom ut till Alberts bil hade han ett flak dricka och en engångsgrill med sig.

– Vi ska ut å festa me boysen, sa Albert

– Vart då?, Sa jag.

– Där borta vid den gamla ladan, sa Albert

– Vad händer om polisen kommer?, Sa jag nervöst.

– Äh, det är lugnt, sa Albert.

– Okej, då far vi, sa jag.

Vi for och det tog ett tag tills vi kom dit. Alla var redan där och hade börjat grillat. Det tog tre timmar att åka dit, och vi var framme klockan 3. Jag gick och satte mig vid grillen och pratade med alla de andra.

Efter en timme så kände jag mig trött och gick och la mig på en bänk i närheten.

Det gick en timme och jag vaknade. Albert kom fram till mig.

– Vad tror du att du gör, det är ju grillfest!, Sa Albert.

– Jag tror att jag ska dra snart, sa jag.

– Nej de ska du inte, sa Albert aggresivt.

Jag ställde mig upp och började gå mot bilen, men Albert sprang efter mig och knuffade ner mig på marken.

– Du ska ingenstans!, Skrek Albert.

Alla stod i en ring runtom och kollade. Jag låg ner på marken och försökte ställa mig upp men Albert satte sig på min mage och tog stryptag runt mig. Jag försökte ta bort hans händer men jag hade tappat orken, jag såg allt blekna bort. Men jag kände att trycket mot halsen försvann och hörde skrik. Jag satte mig upp och såg blåljus, en polis kom fram till mig och frågade hur jag mådde. Men jag kollade vart Albert var istället för polisen. Så såg jag honom sitta i en polisbil åka iväg.

Dagen efter så hämtade jag tidningen som vanligt, då såg jag på förstasidan: Man gripen i slagsmål. Då lästa jag lite längre ner : Mannen som startade slagsmålet vart gripen och fördes till fängelse och tog sitt liv, han vart åttiotvå år.
 
Miki

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar